רכבת ההרים הרגשית בגיל ארבעים

אם מצבי הרוח שלך נדים כמו מטוטלת מנקודת קיצון אחת לאחרת ללא סיבה ניכרת לעין – יש סיכוי גדול שהסיבה היא השינויים ההורמונליים שמתרחשים לך בגוף.

קראי עוד >>

אם מצבי הרוח שלך נדים כמו מטוטלת מנקודת קיצון אחת לאחרת ללא סיבה ניכרת לעין, אם התגובה הרגשית שלך לא תואמת, או חסרת פרופורציה, יש סיכוי גדול שהסיבה היא השינויים ההורמונליים שמתרחשים לך בגוף.

יותר מחצי מהנשים בגילאים 45-55 סובלות מתנודתיות במצבי הרוח. מכיוון שלכל אישה יש דרך משלה להתמודד עם מצבי לחץ, רגשות והסביבה, כל אחת חווה את התופעה באופן שונה. זה יכול להתבטא בעצב, דיכאון, חוסר מוטיבציה, אגרסיביות, עצבנות, חוסר סבלנות, חרדה, סטרס, או מלנכוליות. חשוב לנסות להסביר לאנשים סביבך מה עובר עליך, ובעיקר להבין שאת לא לבד, למרות שלפעמים נדמה שכן. לפעמים נדמה שאף אחד, כולל בן זוגך, לא מבין אותך, מה שיכול להוביל לתסכול ולתחושת בדידות, שעלולה להחריף את מצבי הרוח.


איך הורמונים משפיעים על מצבי הרוח
השפעת ההורמונים על השינויים במצב הרוח מוכרים לרוב הנשים מתקופת ההיריון, מהתקופה שלאחר הלידה, וגם בהקשר של תסמונת קדם וסתית (PMS). סביב גיל ארבעים, יש נשים שחוות סימפטומים דומים לאלו של תסמונת קדם וסתית, כמו אי יציבות רגשית, התקפי בכי, נטייה להתפרצויות זעם, אבל הן חוות זאת באופן קבוע, ולא רק מספר ימים לפני המחזור.

מגיל ארבעים חלה ירידה הדרגתית ברמות האסטרוגנים שהשחלות מפרישות. אסטרוגן הוא שם כולל לקבוצת הורמונים המתפקדים כהורמוני המין העיקריים בגוף האישה. הירידה באסטרוגן משפיעה על הרגשות באופן ישיר ועקיף. אחד התפקידים של אסטרוגן הוא שמירה על איזון של הורמונים אחרים, המהווים חלק מרכזי במערכת הבקרה של מצב הרוח, למשל סרוטונין ("הורמון האושר"), שמווסת רגשות. כשההורמונים שמווסתים רגשות יוצאים מאיזון, את יוצאת מאיזון.


הקשר בין מצבי רוח, הורמונים ושינה
הדעיכה ברמות האסטרוגן אינה רציפה וחלקה, זוהי דרך חתחתים שמשפיעה גם על סימפטומים אחרים כמו נדודי שינה. כשאת לא מצליחה לישון, מצבי הרוח שלך מחריפים. כשמצבי הרוח שלך מחריפים, איכות השינה שלך מתדרדרת עוד יותר. המעגל הסגור הזה, של מצבי רוח ועייפות, משפיע על היכולת להתמודד עם לחצים, ואף עלול להוביל לדיכאון.

אבל למרות שנדמה שעייפות ומצבי הרוח משתלטים עליך, יש מספר שינויים בסגנון החיים, כמו פעילות גופנית ותזונה בריאה, שיכולים להשפיע באופן משמעותי על חיי היומיום ולהקל על התסמינים.


פעילות גופנית באוויר הפתוח
לפעמים מספיק לצאת החוצה ולשאוף קצת אוויר. אפילו הליכה של עשרים דקות באור יום, באוויר הפתוח, יכולה לשפר את מצב הרוח. פעילות גופנית משחררת סרוטונין, שמשפר את מצב הרוח וגם את איכות השינה. אחרי שנת לילה טובה הכל נראה יותר בשליטה.

תזונה מאוזנת ובריאה
לתזונה יש השפעה ניכרת על מצב הרוח. צריכת סוכר וקפאין מעלים את רמת הסוכר בדם במהירות, ואז בפתאומיות מנחיתים אותה, יחד עם מצב הרוח שלך.

דיאטה בריאה ומאוזנת, שמורכבת מיותר ארוחות קטנות, במקום מעט ארוחות גדולות, משמרת רמת אנרגיה יציבה, ובהתאם, גם מצב הרוח יציב.

פחמימות מורכבות מעלות את רמת הסרוטונין בגוף, שמשפר את מצב הרוח. למשל לחם מלא, עדשים ואפונה. פירות יבשים מייצבים את רמת הסוכר בדם יותר מאשר שוקולד או מתוקים.

מגנזיום הוא אחד המינרלים החשובים למצב הרוח. רמות נמוכות של מגנזיום מובילות למצב רוח ירוד והפרעות בשינה. נסי לשלב מזונות עשירים במגנזיום בתזונה שלך, למשל, קטניות, כמו שעועית ועדשים, עלים ירוקים, דגנים כמו אורז מלא וכוסמת, שקדים ואגוזי ברזיל.


פעילות מרגיעה במקום אלכוהול וכדורי הרגעה
הימנעי אלכוהול או מכדורי הרגעה. צריכת אלכוהול ונטילת תרופות הן פעולות פאסיביות. במקום, נסי פעילות אקטיבית מרגיעה, למשל יוגה, מדיטציה, או תרגילי נשימה. תנוחות יוגה עוזרות לזרימת הדם וחלוקת חמצן לתאי הגוף. מחקרים מראים כי תרגול יוגה יעיל בשיפור מצב הרוח.


הידעת?
קיים ענף חדש יחסית בתחום הפסיכיאטריה הנקרא Reproductive Psychiatry, שעוסק בקשר בין שינויים הורמונליים הקשורים בפוריות האישה, לבין שינויים נפשיים בחייה. הענף עוד בחיתוליו, אך מומלץ לכל אישה השוקלת לקבל תרופות נגד דיכאון לחקור ולבדוק האם הסיבה לשינויים במצב הרוח קשורים לחוסר איזון הורמונלי. יש דרכים לאזן את המערכת ההורמונלית גם ללא הורמונים ולקבל את השלווה שלך בחזרה.

כללי