מחזור לא סדיר בגיל ארבעים פלוס – כמה דברים שכדאי לך לדעת

את בת ארבעים וחמש או שש או שבע ומרגישה שאת עומדת לקבל מחזור. מצד שני, נדמה שרק לפני שבועיים קיבלת, או שאת לא זוכרת מתי הפעם האחרונה שקיבלת. אם המחזור…

קראי עוד >>

את בת ארבעים וחמש או שש או שבע ומרגישה שאת עומדת לקבל מחזור. מצד שני, נדמה שרק לפני שבועיים קיבלת, או שאת לא זוכרת מתי הפעם האחרונה שקיבלת. אם המחזור שלך לא סדיר, סביר להניח שאת בתקופה שקודמת לגיל המעבר.

 

עכשיו את חושבת: זה לא אני. את חושבת: המאמר הזה לא בשבילי. כמו רוב הנשים בגיל ארבעים וחמש, את חושבת שאת הרבה יותר מדי צעירה בשביל להתחיל לדבר או אפילו לחשוב על גיל המעבר. במובן מסוים את צודקת, את נראית טוב ומתלבשת טוב, את רלוונטית, ספונטנית, ויודעת מה קורה בעולם. חוץ מזה, עוד יש לך מחזור, אז מה אם הוא לא סדיר.

 

מרבית הנשים מפסיקות לקבל את הווסת בין הגילאים 45-55, אבל קודם להפסקת הווסת, מתחיל תהליך, שעשוי לארוך בין שנה לעשר שנים, שמלווה בתסמינים שונים. יש נשים שמדווחות שהתסמינים מזכירים תסמונת קדם ווסתית (PMS), למשל חרדה, עצבנות והפרעות שינה. כל זה מתחיל לקרות כשהמחזור עדיין סדיר, ולכן קשה להצביע על נקודת הזמן שהשינויים ההורמונליים מתחילים. זה יכול להתחיל בגיל ארבעים ולהמשיך עד גיל חמישים. זה יכול גם להתחיל בגיל שלושים ולהסתיים בגיל שישים, תלוי באשה.

 

למה המחזור משתנה ואיך זה קשור להורמונים

המחזור החודשי, שהוא תהליך הביוץ, התחדשות רירית הרחם והווסת, מושפע בעיקר מהורמונים. הורמוני המין הנשי, אסטרוגן ופרוגסטרון, משפיעים על סדירות, משך ועוצמת המחזור. בשנות הפוריות שלנו, רמות האסטרוגן עולות ויורדות באופן צפוי במהלך המחזור החודשי, שאורך בממוצע 28 ימים.

בגיל ארבעים, הפרשת האסטרוגן יורדת, כשהגוף מכין את עצמו להפסקת המחזור. הירידה ברמות  ההורמונים אינה הדרגתית או יציבה, אלא משתנה, והתוצאה היא מחזור לא סדיר.

 

אחד הסימנים השכיחים לכך הוא שהמחזור מתקצר בממוצע ביומיים או בשלושה מהרגיל. ישנם מקרים שהתקופה בין וסת לווסת אורכת רק שבועיים או שלושה. לפעמים זה מרגיש כאילו את מקבלת את הווסת כשבקושי סיימת לקבל את הווסת הקודמת. סימן נוסף הוא שהווסת מתחילה להיות קלה וקצרה מהרגיל. זה קורה כשרמת האסטרוגן בגוף יורדת, אז רירית הרחם דקה יותר והדימום קל.

 

בשלבים מתקדמים, כשאי הסדירות גוברת, הגוף עשוי לדלג על וסת. כשתקופות ארוכות עוברות בין וסת לווסת, רירית הרחם מתעבה ולכן הדימום, כשהוא מגיע, כבד וארוך מהרגיל, ולעתים מלווה בצירים קשים.

עם השנים סדירות המחזור תלך ותרד. יתכנו תקופות של חודשים ללא מחזור, ואז חזרה למחזור סדיר. יתכן ותראי כתמים בין וסת לווסת, זה חלק נורמלי מהתהליך ונגרם על ידי תנודתיות ההורמונים. אבל חשוב לדעת שלמרות שהפוריות יורדת כשהמחזור לא סדיר, עדיין אפשר להיכנס להיריון.

 

יש נשים שכמעט ולא מושפעות מהשינויים ההורמונליים בתקופה זו. לעומת זאת יש הרבה אחרות שעבורן חוסר היציבות וחוסר האיזון ההורמונלי, כלומר העלייה וירידה ברמות האסטרוגן בגוף, עלולה להיות קשה מבחינה פיזית ורגשית, עם תופעות כמו כאבי ראש, השמנה, תנודתיות במצבי הרוח והפרעות שינה.

 

מה אפשר לעשות?

 

חשוב לזכור שמחזור לא סדיר והסימפטומים הנלווים, הם חלק נורמלי מהתהליך שמוביל להפסקת הווסת בכלל. אבל יש מספר שינויים בתזונה ובסגנון החיים, שיכולים להקל על הסימפטומים.

 

תזונה:

תזונה שלא מספקת את הוויטמינים החיוניים לגוף עלולה להחריף את הבעיה. חשוב בכלל, אבל בתקופה זו בפרט, שהתזונה תהיה עשירה בפירות וירקות, ודלה בסוכר ובקפאין.

 

לחץ:

לחץ גם הוא עשוי לגרום לאי סדירות במחזור. חשוב למצוא את הדרך להירגע ולוודא שאת ישנה בין 7-9 שעות בלילה. כולנו יודעים ששינה דרושה כדי לחדש מצברים ולחדש תאים, אבל שינה רצופה גם עוזרת להפחית לחץ ואת השפעתו על אי סדירות במחזור. אפשר להקל על הלחץ, וכך גם על הסימפטומים, באמצעות יוגה, מדיטציה ופעילות גופנית.

 

עישון:

הפחתת כמות הסיגריות ביום, אם את מעשנת, או הפסקת העישון בכלל, תוביל להקלה ניכרת בסימפטומים, ותשפר את הבריאות באופן כללי.

 

אי סדירות במחזור עשויה להימשך עד עשר שנים. יתכן שהתסמינים הנובעים מהשינויים ההורמונליים יפריעו למהלך החיים, לכן כדאי ללמוד על הדרכים שניתן להתמודד איתם. בנוסף למגוון שינויים תזונתיים, פעילות גופנית ושינויים בסגנון החיים, ניתן גם להיעזר בתוספי תזונה שיכולים להקל על השינויים הפיזיים והרגשיים. למרות שהתהליך עשוי להיות ארוך, ניתן לנהל אותו ואת התסמינים הנלווים.

כללי