לאן נעלם הקולגן אחרי גיל 40? ואיך זה קשור לקמטים ולאסטרוגן

קורה שאת מסתכלת במראה והפנים שמביטות בך חזרה הן לא הפנים שאת מכירה? עור הפנים פחות זוהר, במקום ברק וחיוניות, משתקפים בו סימני עייפות. השקיות מתחת לעיניים אינן רק תוצאה…

קראי עוד >>

קורה שאת מסתכלת במראה והפנים שמביטות בך חזרה הן לא הפנים שאת מכירה?

עור הפנים פחות זוהר, במקום ברק וחיוניות, משתקפים בו סימני עייפות. השקיות מתחת לעיניים אינן רק תוצאה של לילה ללא שינה. הקמט בין הגבות, שבעבר רק הדגיש פרצוף זועף, כבר לא נמחק כשאת משנה הבעה.

כולנו יודעות שקמטים נובעים מפגעי השמש לאורך השנים, אבל לא רק. אחת הסיבות הכי פחות ידועות לקמטים היא השינויים ההורמונליים שמתחילים סביב גיל 40.

מה הקשר בין קמטים והורמונים ומה זה בכלל קולגן?

סביב גיל ארבעים חלה ירידה הדרגתית בהפרשת אסטרוגן, הורמון המין הנשי. כשרמות האסטרוגן יורדות, הגוף מייצר פחות קולגן.  קולגן, ששמו נובע מהמילה היוונית "דבק", מספק לעור את הדשנות שמשמרת אותו גמיש ורענן. מעבר להשפעה על האלסטיות של העור, קולגן גם משפיע על גמישות העצמות והמפרקים, ועל הלחות או היובש בעיניים.

ירידה בהפרשת אסטרוגן משפיעה גם על ירידה ברמת השומן מתחת לעור. כשבלוטות השומן פחות אקטיביות, העור הופך דק יותר ומאבד מהלחות שלו. בנוסף חלה האטה בקצב בו העור נפטר מרעלים. כתוצאה מכך, העור, שחשוף יותר לנזקי השמש וזיהום סביבתי, צונח, הופך לאפרפר או צהבהב, הקמטים מופיעים, לא רק סביב העיניים, הפה והלסת, אלא גם בצוואר ובחזה.

מה ניתן לעשות

למרות שנדמה שהתהליך אינו הפיך, יש מספר דברים שניתן לעשות כדי להאט את השעון, ואפילו לתקן ולהוריד שנים מהעור.

טיפוח העור

קמטים יותר בולטים כשהעור יבש, לכן חשוב לנקות את העור עם סבון פנים שמתאים לעור יבש ומחזיר לו לחות. הגיע הזמן גם להחליף את הלחות בלחות כבדה יותר, ולמרוח אותה על הפנים והצוואר כשהעור עדיין לח.

הירידה באסטרוגן משפיעה לא רק על עור הפנים, אלא גם על עור הידיים. כשעור הידיים מאבד לחות, קולגן ושומן, הוורידים ועצמות הידיים נראים בולטים יותר והעור נראה שקוף ויבש. לכן חשוב להשתמש בקרם ידיים באופן יומיומי, ולהגן עליהן מפני השמש

פגעי השמש

חשיפת יתר לשמש פוגעת בקולגן. אבל למרות שקמטים, וגרוע מזה, סרטן עור, נגרמים כתוצאה מכמות השמש שנחשפנו אליה לפני עשר ואפילו עשרים שנה, חשוב להמשיך להגן על העור. בגיל ארבעים יש לעור פחות הגנה טבעית מאשר בגיל עשרים. שימוש יומיומי בקרם הגנה מונע גם כתמי שמש.

כשאיכות העור משתנה, כתמי השמש בולטים יותר. במידה ויש לך כתמים על הפנים, הידיים או הצוואר, ניתן לטשטש אותם עם תכשירים ומסכות שמסירות תאים מתים.

תזונה

דיאטה עשירה בסויה וחלבונים מהצומח (חומוס, אגוזים, ממרחי אגוזים), כמו גם מאכלים עשירים בנוגדי חמצון, למשל פירות וירקות במגוון צבעים עזים, עוזרים לרענן את העור מבפנים

פעילות גופנית:

פעילות גופנית מועילה לעור בשלוש דרכים, באמצעות שיפור מחזור הדם, הפחתת לחץ, ושיפור איכות השינה. קצב מחזור הדם מאט עם הגיל. בעת פעילות, קצב הזרימה משתפר והדם מתמלא בחמצן שמשפר את מראה העור וגורם לו להיראות בריא וזוהר. פעילות גופנית גם עוזרת בהפחתת לחץ. בזמן לחץ הגוף מפריש את ההורמון קורטיזול, שפוגע בקולגן וגורם ליובש ורגישות בעור. לחץ גם משפיע על איכות השינה. מחסור בשעות שינה משפיע על ירידה בקצב חילוף החומרים. שנת יופי של שבע עד תשע שעות בלילה מאפשרת לגוף להיטען מחדש ולעור להיראות רענן.

 

מעבר לשינויים בסגנון החיים, הקפדה על תזונה נכונה, פעילות גופנית, ואורח חיים בריא באופן כללי (עישון, למשל, פוגע בקולגן), חשוב שתכירי את האופן שהשינויים ההורמונליים משפיעים על העור. ניתן לאזן את המערכת ההורמונלית (גם ללא הורמונים) בעזרת תוספי תזונה שמיטיבים עם בריאות העור, ועם הבריאות שלך בכלל, לא רק היום, אלא גם בהמשך החיים.

 

כללי