כל מה שאת צריכה לדעת על גלי חום

אם את מוצאת את עצמך מתעוררת באמצע הלילה שטופת זיעה, מותשת מלילה נוסף של שינה קטועה, אז את לא לבד

קראי עוד >>

חם לך, כל הזמן? את תמיד צמודה למזגן, ולא רק בקיץ? אם את מוצאת את עצמך מתעוררת באמצע הלילה שטופת זיעה, מותשת מלילה נוסף של שינה קטועה, אז את לא לבד. ולא, אין שום קשר לחום יולי אוגוסט. גם לא להתחממות הגלובלית.

שלוש מתוך ארבע נשים סובלות מגלי חום ומעידות שזה הסימפטום הקשה ביותר בגיל המעבר. הגלים מופיעים באופן ספונטני ופתאומי. בדרך כלל תחושת החום מתחילה בראש, בפנים, בצוואר או בחזה. הגלים אורכים בין שלושים שניות עד כעשר דקות, ועלולים להיות מלווים בסומק בפנים ובצוואר, בצמרמורות, זיעה (שתפקידה לקרר את הגוף לאחר ההתחממות הפתאומית), דפיקות לב, ולעתים אפילו בחילות וסחרחורות. הגלים נעלמים באותה פתאומיות שהם מופיעים.

תדירות גלי החום משתנה מאישה לאשה. בדרך כלל תדירות הגלים גבוהה יותר בשנים הראשונות לאחר הפסקת המחזור, ודועכת עם הזמן, אבל יש נשים שסובלות מהם לאורך שנים ארוכות. יש נשים שחוות כעשרים גלים ביום. יש נשים שחוות גל בודד כל כמה ימים. ישנן נשים מרגישות מעט חום במהלך גל, בעוד אחרות מוצאות את עצמן שטופות זיעה. כך או כך, לגלי חום יש השפעה ניכרת על מצב הרוח ואיכות החיים.


למה זה קורה?
המנגנון המדויק שבגללו גלי החום מופיעים לא ידוע. מה שידוע זה שגלי החום וכל הסימפטומים הנלווים מתחילים כאשר התרמוסטט הפנימי יוצא מאיזון. גם זה קורה תודות להורמונים שלך.

החל משנות הארבעים המאוחרות, חלה ירידה בכמות האסטרוגן שהשחלות מפרישות. כשרמות האסטרוגן יורדות, ההיפותלמוס, אזור במוח שמווסת את טמפרטורת הגוף, יוצא מאיזון. כמו תרמוסטט מקולקל, ההיפותלמוס מגיב לירידה ברמות האסטרוגן כאילו הוא מזהה התחממות בגוף. בניסיון לקרר את הגוף, כלי הדם התת עוריים מתרחבים, בעיקר באזור החזה, הצוואר והראש, על מנת לשחרר חום (מה שאת חווה כגל חום). הגוף מגיב בדפיקות לב מואצות, ובלוטות הזיעה משחררות זיעה כדי לצנן את הגוף.


גורמים נוספים שמשפיעים על גלי חום
יש גורמים שונים שמשפיעים על שכיחות גלי החום, כגון, תזונה, טמפרטורת גוף, פעילות פיזית, נטייה תורשתית, עישון, היסטוריה של תסמונת קדם וסתית קשה וחום גוף מוגבר.


איך להקל על גלי החום
יש מספר הרגלים שניתן לשנות, ופתרונות שניתן לאמץ באופן יומיומי כדי לשפר את איכות החיים. הנה כמה טיפים שיעזרו  לך להוריד את תדירות ועוצמת גלי החום.

לבוש
הימנעי מבגדים צמודים או מבדים סינתטיים שמונעים מהעור שלך לנשום. בחרי בבגדים שעשויים מבדים טבעיים, כמו כותנה. במקום בגדים חמים, לבשי שכבות שתוכלי להסיר בעת הצורך.

ויסות טמפרטורת הגוף
אחרי שהורדת שכבות, התרענני. שתי משהו קר, תרטיבי את הפנים, תתקלחי, תדליקי מיזוג.

תזונה
הימנעי מדברים שעלולים להחריף את תדירות ועוצמת גלי החום כמו קפאין, אלכוהול, סיגריות, אוכל חריף וכבד, במיוחד לפני השינה.

נשימה
מחקרים מראים שטכניקות נשימה עוזרות להפחית את רמת הלחץ ולהוריד את טמפרטורת הגוף.

פעילות פיזית
פעילות גופנית מעלה את רמות האנדורפינים בגוף, משפרת את התחושה הכללית, ועוזרת להפחית לחץ. פעילות גופנית גם שומרת על המשקל, על רמות נמוכות של כולסטרול וסוכר, ומחזקת את העצמות. נשים שמתעמלות ישנות טוב יותר, יש להן מצב רוח טוב יותר ואיכות חיים טובה יותר באופן כללי.

הפגת לחצים
כל סוג של פתרון שמפיג לחצים כמו  יוגה, מדיטציה, דיקור, ואפילו מסג', יכול לעזור לאזן את טמפרטורת הגוף.

אם את מנסה לשנות הרגלים ועדיין מוצאת את עצמך עולה מאפס למאה (מעלות), ניתן להקל ואף להעלים את גלי החום על ידי איזון המערכת ההורמונלית, גם ללא הורמונים, ולקבל את קור הרוח שלך בחזרה.

כללי