ירידה בצפיפות העצם – למה זה קורה ומה אפשר לעשות?

אחת מתוך כל שלוש נשים רואה ירידה בערכי ממד צפיפות העצם (BMD), הרופא מאבחן אוסטאופורוזיס, ממליץ לקחת סידן, והיא מקבלת את הגזירה כחלק מתסמיני הגיל. אך האם באמת מדובר בגזירה?

קראי עוד >>

אחד השינויים המוכרים ביותר בקרב נשים מעל גיל חמישים הוא ירידה בצפיפות העצם. אחת מתוך כל שלוש נשים רואה ירידה בערכי ממד צפיפות העצם (BMD), הרופא מאבחן אוסטאופורוזיס, ממליץ לקחת סידן, והיא מקבלת את הגזירה כחלק מתסמיני הגיל.

מה הסיבה שהעצם הופכת למחוררת ושברירית?
העצמות תומכות בגוף, נותנות לו צורה, עוזרות בתנועה, ומגינות על הלב, הריאות והמוח. למרות שנדמה שהעצמות קשיחות וחזקות, הן רקמות חיות עם מנגנוני בנייה ופירוק. עד גיל שלושים תהליכי בניית העצם מהירים יותר מתהליכי פירוק העצם. מגיל שלושים, היחס בין בנייה ופירוק מתהפך. שכבת העצם החיצונית, הקשיחה, עוטפת שכבה פנימית של עצם ספוגית, ובשלב זה ה"חורים" בשכבה הפנימית מתחילים להתרבות ולגדול. היחלשות המבנה הפנימי של העצם, מובילה לאוסטאופורוזיס. העצם הופכת לפריכה, מחוררת, ואינה מסוגלת לעמוד בעומס שגרתי. כתוצאה מכך העצם מועדת לשברים, גם לאחר חבלה מינימלית או ללא חבלה כלל.

השברים השכיחים הם בחוליות עמוד השדרה, הצוואר והירך. השבר הראשון מעלה את הסיכון לשבר הבא.

למה נשים בסיכון גבוה יותר מגברים, ומה הקשר לשינויים הורמונליים?
אוסטאופורוזיס שכיח יותר בקרב נשים בגלל השינויים ההורמונליים שמתחילים עוד לפני גיל המעבר. מגיל ארבעים בערך, חלה ירידה הדרגתית בכמות ההורמון אסטרוגן, המיוצר על ידי השחלות. ירידה זו הולכת וגוברת עד הפסקת המחזור. אחד מתפקידיו החשובים של ההורמון אסטרוגן הוא לווסת את תהליך פירוק העצם, ולכן, כאשר יש ירידה ברמות האסטרוגן, יש גם ירידה ברמת הבקרה על תהליך פירוק העצם, וקצב הפירוק מואץ. צפיפות העצם עלולה לרדת בכ- 20% בחמש עד שבע שנים אחרי שהמחזור פוסק.


מה ניתן לעשות כדי לשמור על העצמות?
למרות שאי אפשר לעצור את הירידה במסת העצם באופן מוחלט, יש מספר דברים שניתן לעשות כדי להאט את התהליך ואף לחזק את העצמות.


פעילות גופנית
הפעלת התנגדות ומשקל על העצם חשובה במיוחד לשיפור עמידות העצם.
הליכה, ריצה, ריקוד, יוגה, או כל פעילות בה הרגליים נושאות את משקל הגוף, כמו גם פעילות המשלבת משקולות לחיזוק השריר, וביצוע תנועות מגוונות הדורשות הפעלת כוח על העצם, עוזרות לעצור ואף למנוע אוסטאופורוזיס.

הימנעות מעישון ואלכוהול
עישון מקושר לסיכון גבוה לאוסטאופורוזיס, וכך גם צריכה גבוהה של אלכוהול.


תזונה ותוספי מזון –  סידן וויטמין D
עלים ירוקים, אגוזים, פירות יבשים, דגים ומוצרי חלב הם מקור טוב לסידן, אך לא תמיד מספק.
לגוף האדם יש יכולת מוגבלת בספיחת סידן, ומכיוון שהכמות היומית המומלצת של סידן גדולה מהמנה הנספחת, מומלץ לצרוך סידן במנות נפרדות במהלך היום, או בכדור בעל מנגנון שחרור מושהה.
יש להפריד בין נטילת סידן לצריכת מזונות עשירים בסידן.

ויטמין D מסייע בספיגת סידן בגוף, זאת בנוסף לתפקידו במנגנוני ייצור העצם. ויטמין D נוצר בגוף האדם באופן טבעי בזמן חשיפה לשמש, אך מכיוון שחשיפה זו לא מספיקה, מומלץ לצרוך אותו גם כתוסף.

דגים שמנים, ביצים ודגני בוקר בתוספת ויטמין D הם מקור טוב לוויטמין D .

שמירה ותחזוקת בריאות העצם תאפשר לך חיים פעילים ובריאים יותר לאורך שנים.

כללי